ז' ‏אלול ‏- ‏יום ‏חמישי ‏- ‏על ‏הסחות ‏דעת

כתבתי כאן על הסחות דעת, אבל בעקבות שיחה עם יועד ומיכל, שחברים איתי בקבוצת ווטסאפ שמוקדשת לניהול זמן וGTD, הבנתי שלא הגדרתי מה זה בעצם אומר מבחינתי - ״הסחת דעת״. בעקבות השיחה איתם והרעיונות שהם העלו - אני כותב את הפוסט  הזה כדי להגדיר ולהבהיר.

הסחת דעת היא מה שאני עושה בשונה ממה שאני רוצה או מתכוון לעשות באותו הזמן.

ההגדרה הזו קצת מבלבלת משתי סיבות:
  1. אם לא החלטתי באופן מפורש מה אני רוצה לעשות בזמן מסויים - קשה לומר בזמן אמת אם מה שאני עושה כרגע זו הסחת דעת או לא.
  2. אותה פעולה בדיוק יכולה להיות הסחת דעת או פעולה מכוונת במצבים שונים.
למשל - אתמול צפיתי בסדרה חדשה בapple tv, טד לאסו, מתוך כוונה לנוח מול משהו משעשע עם בת הזוג שלי. בגלל שאני לא כל כך מיומן בצפייה בשירותי סטרימינג - לא הכרתי את הכח שיש לאפשרות האוטומטית לצפות בפרק הבא מיד אחרי הסיום של הפרק הקודם. גם לא הכרתי את הסדרה, אז לא שיערתי שהיא תעניין אותי כל כך.
שעתיים וארבע פרקים אחר כך - כשהפרק החמישי לא התחיל אוטומטית, גיליתי לשמחתי שהוא פשוט עוד לא יצא, וכך התאפשר לי גם לישון הלילה. בת הזוג כמובן נרדמה מזמן.
אותה פעולה בדיוק - צפיה בסדרה חמודה ומשעשעת הפכה ממנוחה מכוונת להסחה ממה שבאמת הייתי צריך לעשות - לישון.

אפילו העבודה שאני צריך לעשות יכולה להיות הסחת דעת.
אם תכננתי לעבוד על משימה חשובה במיוחד, אבל רגע לפני שהתחלתי אותה קיבלתי הודעה על באג שהיה יכול לחכות גם למחר, ובכל זאת בחרתי להתחיל ממנו (אולי כי העובדה שהוא יותר קצר ופשוט משכה אותי? אולי חיפשתי "ניצחון מהיר"?) - למעשה ויתרתי על התכנון בשל הסחת דעת - שהייתה מאוד מתאימה להעשות - בזמן אחר. בזכות הרפלקציה שאני מתרגל הייתי מאוד מודע ברגע של ההחלטה לעבור לעבוד על הבאג במקום על המשימה הגדולה - ובכל זאת, המודעות לא עזרה לי לקבל את ההחלטה הנכונה.

כמובן, לפעמים הפעולה שהיא "הפוסטר של הסחת הדעת" - למשל גלילה של הפיד בפייסבוק - היא מכוונת ומתוכננת - בשביל הכיף, המנוחה, והעדכון. אבל כדאי שהיא תוגבל במשך הזמן שמוקצה לה. החודש, אני מגביל את עצמי לגמרי מכניסה לרשתות החברתיות, כדי שאוכל לאחר מכן להחליט על אופן השימוש שלי ברשתות באופן יותר מושכל. דוגמא לשימוש יותר אינסטיקטיבי, הופיעה בציטוט בבלוג של "תנועת ההאטה": 

"לפעמים, כשממש משעמם כבר בפייסבוק, אני מורידה את העיניים מהמסך, לוקחת את האייפון ביד, ונכנסת לפייסבוק." (נועה א.)

ההרגל שלנו להענות לחוויית שעמום בהסחת הדעת הזמינה בפייסבוק - מוביל לפעמים למצבים אבסורדיים.

אתגר מעניין בשבילי להיות יותר ממוקד, מכוון ונוכח, ופחות מוסח. אני מקווה שתרגול והתאמה של הסביבה יעזרו לי להשתפר בזה.

תגובה 1:

  1. הצחק אותי בחלק עם הסדרות. וכן, זה ממש ככה לגבי הסחות דעת. וגם אני ממש מצמצמת עכשיו רשתות חברתיות. עושה פלאות לדעת ולריכוז.

    השבמחק